Buzzwords in Tech & IT land. Ze komen en gaan. Maar composable commerce is een blijvertje. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat organisaties met een composable commerce strategie ruim 80% van de concurrentie voor zullen blijven op het gebied van digitale wendbaarheid. Reden genoeg om hier meer over te lezen. Deze blog is food for thought voor MKB bedrijven die wendbaar willen zijn.
Wat is composable commerce?
De afdeling marketing wil van alles. Klanten hebben online steeds hogere eisen. En wat heeft je concurrent bedacht? In het veranderende bedrijfslandschap van vandaag wil je als bedrijf snel kunnen inspelen op interessante kansen en uitdagingen. Maar hoe zorg je dat je constant klaar bent voor nieuwe regelgeving, bedrijfsbehoeften en consumentengedrag? Dat is waar het concept van composable commerce om de hoek komt kijken.
Composability is letterlijk vertaald: samenstelbaarheid. Het verhaal wordt nu wat technischer: een composable commerce architectuur is modulair opgebouwd. In plaats van een one size fits all oplossing te gebruiken, kies je als bedrijf voor verschillende losse software modules, functionaliteiten en microservices die aan al je specifieke eisen en behoeften voldoen. Alle functionaliteiten en microservices zijn herbruikbaar en kunnen afzonderlijk van elkaar worden aan- en afgekoppeld, opgeschaald, vervangen en verbeterd. Dit betekent dat als je één component verandert, dit geen gevolgen heeft voor de rest van het digitale landschap.
Gartner noemt deze componenten Packaged Business Capabilities (PBC). Voorbeelden van PBC’s zijn: een winkelwagentje, zoekfunctie, catalogus, chatbot, voorraadnotificatie, checkout en het CRM. Middels API’s kunnen de componenten met elkaar worden verbonden tot één werkend digitaal platform. Dus: modulair aan de achterkant. Eén systeem aan de voorkant.
Het grootste voordeel van composable commerce
De grootste winst van composable commerce is niet de technologie zelf, maar de flexibiliteit en wendbaarheid dat het oplevert. Zie een composable commerce oplossing als een vloot speedboten – snel, behendig en verwisselbaar. Het digitale landschap van je bedrijf is zo ingericht dat het makkelijker, sneller (en goedkoper) wordt om nieuwe functionaliteiten te integreren met bestaande systeem. Je bent dus minder afhankelijk van één stuk software en kunt je concentreren op de vraag hoe je de (eind)gebruiker, de klant en de markt – nu en in de toekomst – zo optimaal mogelijk kunt bedienen. En het is geen geheim dat als je sneller verandert dan je concurrentie, dat een behoorlijk concurrentievoordeel oplevert.
Voor wie is composable commerce en hoe begin je?
Composable commerce heeft een wereld gewonnen binnen de e-commerce. In de praktijk zie je dat vooral grotere bedrijven als Netflix, Audi en Grand Vision gebruikmaken van de strategie. En hoewel je tegenwoordig zelfs als fabrikant/producent rechtstreeks kunt verkopen aan de klant (Direct-to-Consumer), is er voor bedrijven die de stap willen zetten nog wel wat werk aan de winkel. De investering is in eerste instantie complex, technisch en vaak ook kostbaar. Toch kun je ook als MKB bedrijf geleidelijk toewerken naar een meer composable aanpak. Je bepaalt zelf wanneer je dat wilt en in welk tempo. Neem bijvoorbeeld een bestaande software applicatie als basis, sluit nieuwe oplossingen aan en faseer uit wat je niet meer nodig hebt.
Een succesvolle combinatie met low-code platforms
Composable commerce en low-code/no-code platforms vormen een succesvolle combinatie van herbruikbare componenten en maatwerk software:
- Dankzij modulaire drag-en-drop systemen kunnen bedrijven snel en gemakkelijk applicaties en workflows creëren die volledig aansluiten bij hun specifieke wensen en behoeften.
- De platforms hebben een enorm samenstellingsvermogen van moderne PBC’s.
- Alle systemen, applicaties, gebruikers en data kunnen volledig integreren via API’s. Bedrijven kunnen daardoor naadloze end-to-end processen creëren die meerdere systemen omvatten.
- Services draaien in de cloud en verzekeren bedrijven van schaalbaarheid en flexibiliteit in de hele applicatie.
- De platforms fungeren als de centrale plek waar services, functionaliteiten en data van een organisatie samenkomen.
Composable commerce is dus een strategie die flexibiliteit, wendbaarheid en kostenbesparing mogelijk maakt en zo bijdraagt aan een concurrentievoordeel. Tegelijkertijd vereist de transitie in eerste instantie een investering in organisatie, techniek en mindset. Maar niet alles hoeft in één keer. Zie deze blog dan ook als ‘food for thought’ voor het aanscherpen van de huidige IT strategie en de invulling van toekomstige digitale ambities.
Ontdek meer over de mogelijkheden van low-code/no-code platforms. Download nu gratis de whitepaper.